Wandel jeFit extra

Lees het verslag over Wandel je Fitextra in weekblad de Schakel
Eind juli 2014 is stichtingSPAL (Wandel jeFit extra) gestart met beweegtherapie met als beweegvorm wandelen. Laagdrempelige beweegvormen in de buitenlucht onder leiding van een allround wandelsporttrainer - leefstijlcoach
Hieronder een eigen belevenis van een van de deelneemsters.
Een paar jaar geleden belande ik vanwege mijn rug in de WAO. Ik volgde toen al de Wandel jeFit training bij st.SPAL met als trainer Aad Wijntjes, want mijn mobiliteit was flink afgenomen en mijn onzekerheid werd alleen maar groter. Helaas, kon ik dat ook niet meer volhouden zodat ik moest afhaken. Naast mijn burn out kreeg ik ook nog eens een depressie. Ik zat thuis, had nergens geen zin meer in en voelde me steeds onzekerder worden. Er was voor mij een ding duidelijk, weer gaan lopen en bewegen in de natuur! Eruit halen wat er nog in zit. Bij Aad vond ik gehoor , hij startte eind juli met een paar mensen, die ieder hun eigen beperkingen hebben, wandelen en bewegen in de natuur, vooral dit laatste is voor mij heel belangrijk. Ik ben nu ruim 8 weken verder en begin me een ander mens te voelen, de pijn is niet weg, maar mijn kwaliteit van leven gaat vooruit en iedere week kijk ik uit naar dit uurtje. Het is ontspannend, gezellig en goed voor lichaam en geest! Ik kan het iedereen aanbevelen die nog kan wandelen en met een beperking te maken heeft, wat dat ook mag zijn”
Deze vorm van bewegen is voor mensen die aan het revalideren – herstellen zijn, en op een laagdrempelig wijze beter willen worden in hun bewegingen en fitheid. Mensen met chronische gebreken, beginnende vorm van dementie, alzheimer, moeilijk ter been zijn, depressief zijn, COPD of andere vormen van longklachten, herstellend zijn van een knie-heup operatie kunnen voordeel hebben van deze vorm van bewegen. Het wandelen – bewegen zal in kleine stukjes gaan met tussendoor wat algemene beweegvormen en rustmomenten, geen lange wandelingen maar korte stukjes zodat iedereen op zijn haar niveau mee kan doen. Het wandelen - bewegen kan zowel met als zonder nordic walking stokken of hulpmiddelen.
Aanvangstijd is 11.30 uur tot 12.30 uur Verzamelplaats is het Lokaal aan de Albrandswaardsedijk 180 in Poortugaal, nabij jachthaven Rhoon. Mensen met vervoer opmaat kunnen zich voor het Lokaal af laten zetten en zo nodig binnen wachten.
Voor meer informatie neem contact op met Aad Wijntjes